СВОБОДА,

 ТРУД,

СПРАВЕДЛИВОСТ!

 

"Днес в епохата на интернет и телекомуникациите дирижирано оглупяване на широки слоеве от населението вече не е възможно и в това се състоят надеждите за скорошен обрат в хода на европейските работи."

Антон Рачев

СПРАВЕДЛИВОСТ

“Ако се отстрани справедливостта, какво друго са тогава държавите, освен съюз на грабители

Проф. Отмар Шпан, Виена

Съюзът на Българските Национални Легиони е едно чисто българско социално движение със свое също така чисто българско социално учение (идеология), развило се и израстнало самостоятелно и независимо, благодарение на особените условия и възможности на българската земя и психологията на националните, социалните, стопански, политически и духовни въжделения на българския народ, като се е намирало под влияние отвън (в идеологическо и организационно отношение) дотолкова, доколкото при едни развити международни отношения и развити културни връзки между народите и при причини често пъти приблизително еднакви и при сходни условия, национално обогатени, разбира се, може да се намери под влияние каквото и да е социално движение и учение.

 Впрочем, трябва предварително да отбележим, че народите преминават през известни културни епохи, отговарящи приблизително на еднакви или приличащи си правни, политически, икономически, социални и духовни наредби. Така, например: средновековният строй беше някога господстващ във всички европейски държави, след Средновековието дойде епохата на абсолютизма, също важащ за всички европейски държави. През времето на абсолютизма си проби път за известно време и меркантилизмът (особенно във Франция и Англия). След това дойде епохата на революциите, които обходиха повечето европейски държави. Абсолютните режими бяха съборени и на тяхно място дойде демократично-либералният режим, който постепенно се настани и господства почти във всички европейски държави, с изключение на Русия, и е господстващият режим през последните сто години.

След Първата световна война се забелязват нови тенденции, ясно изпъкващи и налагащи се вече. Демокрацията и либерализмът постепенно отстъпват с по-големи или по-малки сътресения и се заместват постепенно с нови по-подходящи за времето правни, политически и социални наредби (да оставим въпросите за възможни увлечения, неизбежни и вечни спътници на по-дълбоките социални, икономически и политически преобразования) и тези нови тенденции са неизменно наложени и ясно се очертават вече за редица европейски държави. Но в своите основни принципи и най-общи положения са много различни.

Заключението от всичко това е ясно – големите идеи са универсални, но в отделните държави поради особените духовни, морални и национални условия у последните се пречупват през призмата на националното и така се получават националните разновидности и индивидуалности.

На този именно приблизително еднакъв начин на развитие на народите в политическо, правно, социално и културно отношение трябва да отдадем наличността на известни обществени, общоидейни прилики в определено отношение между нас и някои нови идейни движения в Европа, което, ясно е, не може да се сметне по никакъв начин за пасив на нашата организация.

Следователно, ясно е, че обвиненията против нас за някакво си «копиране”, подражание и “заимствания” от чужди идеологии са толкова основателни, колкото са основателни същите обвинения “против демократическите държави” и демократическите, и комунистическите партии, заради техните “копирания”, подражание и заимствания. Дори нещо повече: българските политически партии в това отношение действително прекалиха. Те взехаот чужбина не само идеите и принципите си, но дори и имената си: демократическа, либерална, радикална, комунистическа, социалдемократическа и т.н. Особенно безогледни в това отношение са комунистите, които във всички държави издигат едни и същи принципи, лозунги и програми. Най-сетне откъде бяха взети принципите, които легнаха в основата на нашата Конституция (Търновската)? Ако е така, то не са ли копирали, подражавали и заимствали един от друг десетките европейски и извъневропейски държави, в които талкова години е бил господстващ демолибералният режим? Тогава и той може да бъде обвиняван в копиране, подражание и заимствания.

Заключението е ясно и недвусмислено: всички обвинения против СБНЛ – Съюзът на Българските Национални Легиони, за копиране, подражание и заимствания са съвсем неоснователни. Но да бъдем справедливи: идейното влияние отвън (а не копиране и подражание) винаги е било доста силно в началото при сформирането на всяко едно социално движение, като постепенно, с течение на времето, това идейно влияние е отпаднало и социалното движение тръгва към едно по-дълбоко вглъбяване и разбиране на действителността в собствената си страна и към едно непосредствено извлечение и съобразяване на своите принципи и програми само с националните особености на родната си страна. Тогава социалното движение и учение образува една национална индивидуалност. Такава беше и неизбежната съдба на Съюза на Българските Национални Легиони. Сега той има вече една чисто българска физиономия и съдържание.

За окончателно изясняване на въпроса обаче дължим веднага да отбележим, че ние не можем да бъдем съвсем безразлични към това, което става в Европа, но това, разбира се, далеч не трябва да оправдава каквито и да било опити и стремежи за копиране и подражание. Ние винаги внимателно и обективно сме се стремели да изследваме това, което става в Германия, Италия, Русия и др.

Повтаряме: ние сме и си оставаме едно чисто българско социално движение със свое специфично българско социално учение (идеология), продукт на нашите чисто български политически условия. Ние сме легионери и само легионери. Ние не можем да копираме и не можем да подражаваме, а имаме непоколебимата амбиция да създадем български стил във всички направления: в политиката, в изкуството, в държавната форма.

Следователно, за да разберем по-правилно легионерството, за неговия произход, същност и дори за бъдещето му и за да можем да го преценим правилно, е необходимо:

  1. Да схванем и разберем СБНЛ като социално движение и да определим категорията социални движения, към които този Съюз принадлежи;
  2. Да разберем причините, способствали за възникването и разрастването на СБНЛ, които причини силно въздействаха при формирането на неговата идеология и играха значително влияние за завършването в сегашния му вид;
  3. За да разберем кой е носител на Съюза на Българските Национални Легиони, т.е. от кои социални среди изхожда той и идеите на кои обществениреди изразява, е необходимо да разберем признаците (класовост и надкласовост), характерни въобще за неговата идеология;
  4. Да разберем идеологията на СБНЛ;
  5. Да се произнесем с оглед на гореказаното върху същността на идеологията на СБНЛ и неговото движение;
  6. Да проповядваме легионерската идеология.

 

Минчо Йорданов, Нови Пазар

 

"Еднаквите исторически условия винаги създават еднакви последици. Щом народността е в опасност, явяват се и защитните сили."

Георги Кьосев,

Ямбол

Вестник “ЛЕГИОНЕР” – месечник

 

Адрес на  редакцията:

 

Град Бургас 8000

Ул. “Рилска” №3

Тел. 056/ 824-508

© bg-legioner-grigorov

 

Конструктор на сайта:

А. Рачев

Ел.поща: antonrachev@yandex.ru

Бесплатный хостинг uCoz